2020 YILI KONKORDATO KOMİSERLİĞİ
BAŞVURULARI KABUL VE REDDEDİLENLERE İLİŞKİN DUYURU
2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 290 ıncı maddesinde konkordato komiserlerinin, bilirkişilik bölge kurulları tarafından oluşturulan komiser listesinden seçileceği hüküm altına alınmıştır.
Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü Bilirkişilik Daire Başkanlığı’nın 17/09/2020 tarihinde internet sitesinde yayımladığı Konkordato Komiserliği Başvuru Usul Ve Esaslarına İlişkin Duyuru ile belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda 28 Eylül - 20 Ekim 2020 tarihleri arasında Vatandaş Portal (vatandas.uyap.gov.tr) üzerinden e-Devlet aracılığıyla elektronik ortamda konkordato komiserliği yapmak isteyenlerin başvuruları Kurulumuzca alınmıştır.
Daire Başkanlığı tarafından yapılan duyuruda Konkordato Komiserliği Ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmeliğindeki düzenlemeler dikkate alınarak konkordato komiserinde bulunması gereken şartlar belirtilip, başvuru usulü ve başvuruya eklenecek belgeler de ilan edilmiştir. Ayrıca başvurunun nasıl yapılacağını gösterir başvuru klavuzu ile imzalanıp başvuruya eklenmesi gereken beyanname de duyuru ekinde ilan edilmiştir.
Kurulumuza yapılan başvurular öncelikle başvuru klavuzunda gösterilen adımlar takip edilerek usule uygun yapılıp yapılmadığına bakılarak değerlendirmeye alınmıştır. Usulüne uygun başvuru için öncelikle doldurulan başvuru formunun e-imza veya m-imza ile imzalanmış olması ilk şart olarak incelenmiştir. Usulüne uygun bir başvuru formu doldurulduktan sonra duyuruda ilan edilen belgelerin ibraz edilip edilmediğine bakılmıştır.
Bu kapsamda Konkordato Komiserliği Başvuru Usul ve Esaslarına ilişkin duyurunun başvuruya eklenecek belgeler bölümünde yer alan belgelerden;
-Lisans diplomasının aslı veya onaylı örneği,
-Duyurunun “Başvuru şartları” bölümünün (ç), (d), (e), (f) ve (g) bentlerinde gösterilen engellerin kendisinde bulunmadığına dair duyuru Ek-2 de yer alan beyanname,
-En az beş yıllık mesleki tecrübesini gösterir belge (görev belgesi, mesleki faaliyet belgesi, uzmanlık belgesi vb.),
-30 Ocak 2019 tarihinden sonra alınan 36 saatlik konkordato komiserliği temel eğitim katılım belgesinin (bu tarihten önce alınan katılım belgeleri değerlendirmeye alınmamıştır) okunaklı bir şekilde kayıt edilip edilmediğine bakılmıştır.
Duyuruda istenilen belgeleri tam olan başvurucuların ;
-26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıldan fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar ile zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık, gerçeğe aykırı bilirkişilik veya tercümanlık yapma, yalan tanıklık ve yalan yere yemin suçlarından mahkûm olmamak,
-Disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten çıkarılmamış olmak, sanat icrasından veya mesleki faaliyetten yasaklı bulunmamak,
-Kamu hizmetinden yasaklı olmamak,
-Fiilen yürütmekte olduğu mesleğinin ilgili mevzuatında, komiserliği yürütmesine engel bir hüküm bulunmamak,
-Terör örgütleriyle iltisaklı veya irtibatlı olmamak,
Şartlarını taşıyıp taşımadıkları bakımından Kurulumuza yapılan tüm başvurular Uyap üzerinden adli sicil kayıtları, derdest soruşturma ve kovuşturma dosyaları incelenerek, ilgililer hakkında mahkemeler ve savcılık makamı ile gerekli yazışmalar yapılmıştır.
Soruşturma veya kovuşturma aşamasında terör örgütleriyle irtibatlı olmak suçundan dosyası bulunanlar hakkında başvuru şartları 1-h maddesi gereğince terör örgütleriyle irtibatlı veya iltisaklı olmamak şartı arandığından bu nedenle talepleri reddedilmiştir.
Başvuru şartları 1-ğ maddesinde sayılan suçlar yönünden mahkemelerde derdest veya kesinleşmemiş dava dosyası bulunanların başvuruları haklarında yürütülen kovuşturma ve üzerlerine atılı suçun mahiyeti gözününe alınarak reddedilmiş, dava dosyası sonuçlananlar kesinleşmiş beraat kararı örneği ile talepte bulunmaları halinde taleplerinin yeniden değerlendirilmesine karar verilmiştir.
Yine Kurulumuzca başvuruda bulunanların bağlı bulundukları meslek kuruluşlarına ya da çalıştıkları kurumlara disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten çıkarılmadığı, sanat icrasından veya mesleki faaliyetten yasaklı bulunup bulunmadığına ilişkin gerekli yazışmalar yapılmış ve gönderilen cevaplarda başvuruda bulunanların disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten çıkarılmadığı, sanat icrasından veya mesleki faaliyetten yasaklı bulunmadıkları belirtildiğinden diğer belgeleri tam olmak şartıyla başvuruları kabul edilmiştir.
Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmeliğin "Komiserin Nitelikleri" başlıklı 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendin de " En az dört yıllık lisans eğitimi veren fakültelerden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurtiçindeki veya yurtdışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak ve beş yıldan az olmamak üzere mesleki tecrübeye sahip bulunmak" hükmü çerçevesinde başvuruda bulunanların 5 yıllık mesleki tecrübeyi her türlü şekilde belgeleyebilecekleri, her ne kadar Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü Bilirkişilik Daire Başkanlığı'nın konkordato komiserliği başvurularının değerlendirilmesine ilişkin Kurulumuza gönderilen 30/10/2020 tarihli yazıda; oda kayıt belgesi, ruhsatname gibi belgelerin tek başına 5 yıllık mesleki tecrübenin delili olarak kabul edilemeyeceği, fiilen çalışmayı belgeleyecek sözleşme, görevlendirme belgesi, hizmet dökümü, vekaletname, iş sözleşmesi, yürütülen projeler vb. gibi belgelerin de ibraz edilmesi suretiyle fiili çalışmanın başvuran tarafından ispatı gerekeceği belirtilmiş ise de Kurulumuza yapılan başvuruların çok büyük bir kısmında başvuranların sadece odalarından aldıkları yazılar ile oda kayıt ve sicil belgeleri ve vergi dairesinden aldıkları sicil belgeleri ve ruhsatnameyi tek başına sundukları, bilirkişilik başvurularından da aynı belgeleri sundukları ve taleplerinin kabul gördüğü anlaşıldığından her bir başvuru yönünden ibraz edilen mesleki tecrübe belgesi ayrı ayrı değerlendirilerek aksi ileri sürülünceye kadar başvurucular tarafından ibraz edilen oda kayıt ve sicil belgeleri, ruhsatname, vergi dairesinden alınan mükellefiyet belgeleri ile bağlı bulunduğu odalardan alınan yazılar beş yıllık mesleki tecrübe açısından yeterli görülerek değerlendirme yapılmıştır.
Başvuranlar tarafından sunulan lisans diploması (aslı veya onaylı örneği) ile 5 yıllık mesleki tecrübeyi gösterir belgenin birbiriyle bağdaşması gerektiği, ancak bu şekilde alanlarında ehil ve yetkin olduklarını ispatlayabilecekleri, ibraz edilen lisans diplomasında farklı alanlardan çalışanların mesleki tecrübe açısından beş yıllık deneyim şartını sağlamadıkları değerlendirilmiştir.
657 sayılı Devlet memurları Kanununun "İkinci Görev Yasağı" başlıklı 87 nci maddesinde;
Memurlara;
a) Bu Kanuna tabi kurumlarda,
b) Sermayesinin tamamı Devlet tarafından verilmek suretiyle kurulan iktisadi kurumlar ile sermayesinin yarısından fazlası Devlete ait bankalarda,
c) Özel kanunlarla veya Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle kurulan banka ve kuruluşlarda,
ç) Yukarıdaki bentlerde yazılı idare, kuruluş ve bankalar tarafından sermayelerinin yarısından fazlasına katılmak suretiyle kurulan kuruluşlarla bunların aynı oranda katılmaları ile vücut bulan kurumlarda, ikinci görev verilemez; bu kurumlardan her ne ad ile olursa olsun para ödenemez ve yarar sağlanamaz, şeklinde hükme yer verildiğinden 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışanların ikinci görev yasağı nedeniyle konkordato komiserliği yapamayacakları, Bilirkişilik Daire Başkanlığı'nın 30/10/2020 tarihli Konkordato Komiserliği Başvurularının Değerlendirilmesi başlıklı yazısı ile yine bilirkişilik Daire Başkanlığının 11/12/2020 tarihli yazı ekindeki Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Çalışma Genel Müdürlüğünün devlet memurlarının konkordato komiserliği yapamayacaklarına ilişkin 08/12/2020 tarihli yazısında da aynı görüşe yer verildiği, bu kapsamda 657 sayılı Kanuna tabi olarak çalışanların hem bu gerekçeyle hem de ekte yer alan tabloda gösterilen diğer eksiklikleri nedeniyle başvurularının reddi değerlendirilmiştir.
Öğretim görevlileri ve araştırma görevlilerinin giriş dereceleri (657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 36 ncı maddesinin "ortak Hükümler" i ile getirilen kademe ilerlemesi ve derece yükselmesine ilişkin hükümleri hariç) Devlet Memurları Kanunu hükümleri uyarınca öğrenim niteliğine ve süresine göre tespit edilecek kazanılmış hak aylık derece ve kademelerine iki derece eklenmek suretiyle belirlenir hükmü gereğince öğretim üyeleri, öğretim görevlileri ve araştırma görevlilerinin 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu uyarınca konkordato komiserliği yapmasında engel bir hüküm bulunmadığı anlaşıldığından ilgililerin alıma ilişkin diğer şartları taşımaları halinde başvurularının kabulü değerlendirilmiştir.
Kamu Gözetimi ve Muhasebe Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilmiş faal bağımsız denetçilerin konkordato komiser listelerinde yer almak istemeleri halinde öncelikle Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumundan talepte bulunmalarını ve ayrıca başvuru tarihleri arasında sisteme giriş yaparak kayıt için gerekli adımları tamamlamalarının gerektiği, Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü Bilirkişilik Daire Başkanlığı aracılığı ile 09/11/2020 tarih E-51376050-650.02.146.2020/414/27406 sayılı yazı ekinde bölge kurulumuza gönderilen faal/gayri faal bağımsız denetçi listesi ayrıntılı şekilde incelenerek, Kurulumuza usulüne uygun şekilde başvuruda bulunan ve gönderilen listede 5 yıl deneyim şartını sağlayarak faal durumda yer alan şahısların (diğer şartları taşımaları koşulu ile) başvurularının kabulü değerlendirilmiştir.
Ancak Bakanlık tarafından gönderilen bağımsız denetçi listesinde faal şekilde ismi bulunsa dahi Kurulumuza usulüne uygun şekilde başvuruda bulunmayan ya da gönderilen listedeki sertifika tarihi 5 yıldan az olan, dolayısıyla 5 yıllık deneyim şartını taşımayan şahıslar hakkında herhangi bir işlem işlem tesis edilmemiştir.
Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmelik, Bilirkişilik Daire Başkanlığınca yapılan 17/09/2020 tarihli ilan ile konkordato komiserliği için müracaat eden ilgililerin başvuruları hep birlikte ele alınarak değerlendirildiğinde;
Başvurularını usule uygun başvuru formu düzenleyerek bölge kurulumuzca istenilen belgeleri e-devlet üzerinden e-imza/m-imza ile ibraz ettikleri anlaşılan Ek-1 nolu listede isimleri bulunan ilgililerin başvurularının, usul ve esas bakımından aranılan şartları taşıdığı kabul edilmekle Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna dair Yönetmeliğin 18/3 maddesi uyarınca KABULÜNE, yine aynı madde uyarınca bu kişilerin üç yıllığına Konkordato Komiserliği listesine ve siciline kayıt edilmelerine,
Usul ve Esas bakımından aranan şartları taşımadığı anlaşılan ve Ek-1 nolu listede isimleri bulunan kişilerin her kişi yönünden tabloda belirtilen hususlar nedeniyle Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmeliğin 18/3 maddesi uyarınca taleplerinin REDDİNE,
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun 87.maddesinde düzenlenen ikinci görev yasağı uyarınca başvuranlar arasında devlet memuru olarak çalışanların başvurularının öncelikle bu nedenle, tali olarak da Ek-1 nolu tabloda gösterilen diğer eksiklikler nedeniyle REDDİNE,
Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü Bilirkişilik Daire Başkanlığı aracılığıyla Kamu Gözetimi ve Muhasebe Standartları Kurumu tarafından bildirilen listede isimleri olmakla birlikte sistem üzerinden Bölge Kurulumuza başvuru yapmayan ve Ek-2 tabloda yer alan şahıslar yönünden usulüne uygun başvuru olmaması nedeniyle İŞLEM TESİSİNE YER OLMADIĞINA,
İş bu kararın Bölge Kurulumuzun internet sitesinde tebliğ mahiyetinde yayımlanmasına, her bir başvurucunun kendi sonucunu ve gerekçesini köprü modu yöntemi ile öğrenebilmesi için kabul ve redde ilişkin listenin Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü Bilirkişilik Daire Başkanlığına gönderilmesine,
Başvuruları reddedilen ilgililerin, 2577 Sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu uyarınca internet sitemizde yapılan tebliğ mahiyetindeki duyuru tarihinden itibaren altmış gün içinde Adalet Bakanlığı aleyhine Adana İdare Mahkemesine dava açabilecekleri gibi, idari dava açmadan önce yine aynı sürede idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılması için Bölge Kurulumuza UYAP sistemi üzerinden itiraz başvurusunda bulunabilecekler.
Ek-1 : Kurulumuza usule uygun başvuru formu düzenleyerek başvuruda bulunan ve başvurularının usul ve esas bakımından aranılan şartları taşıdığı kabul edilen bir kısım başvurucuların Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmeliğin 18/3 maddesi uyarınca kabulüne ilişkin liste için tıklayınız.
Ek-1 : Usul ve Esas bakımından aranan şartları taşımadığı anlaşılan başvurucular ile 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun 87.maddesinde düzenlenen ikinci görev yasağı kapsamında devlet memuru olarak çalışan başvurucuların reddine ilişkin liste için tıklayınız.
Ek-2 : Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü Bilirkişilik Daire Başkanlığı aracılığıyla Kamu Gözetimi ve Muhasebe Standartları Kurumu tarafından Kurulumuza bildirilen listede isimleri olmakla birlikte sistem üzerinden Bölge Kurulumuza başvuru yapmadıkları için işlem tesisine yer olmadığına karar verilenlere ilişkin liste için tıklayınız.
Kışla Mahallesi, Kazım Barışık Bul. No:254 Yüreğir / Adana
Santral: (0322) 455 50 00 / 2452 - 2456
adanabbkadalet.gov.tr